lördag 30 maj 2009

Rapport från hönshuset

Nu har de flesta av oss inte kunnat motstå tuppens inviter, men jag har några systrar som är lite sippa och springer iväg och fnittrar när Oskar börjar att trampa med föttera för att inleda förförelsen.
Igår fick vi gå ut på frigång, det var härligt att kunna sparka upp någon mask och gräset var lättare att äta när det satt fast i marken, hon är snäll våran hönemor, vi kunde inte fått det bättre, jag tänker på mina systrar som sitter i burar och aldrig på se solen .
Här är Oskar våran väktare, som varnar oss om han ser något farlig. Han har en hård näbb och en stilig kam tycker jag.


13 kommentarer:

Britt sa...

Riktigt stilig, tycker jag. ;-)

Jag blir såå imponerad av alla dina odlingar. jag har knappt sått ett frö i år. Men nån måste ju se till att trädgårdshandlarna överlever oxå. ;-)

Ha en skön helg i solen!

Kram britt

STENLYCKA sa...

Ja ni kan tacka er lyckliga stjärna att ni hamnade hos denna underbara hönemor.Ja tycker ni skall lägga några extra ägg för att visa er tacksamhet.Och er entusiasm för Oskar sitter nog inte bara i kammen och näbbet.
Önskar er många maskar och en bra söndag!

Marie//Tekla Maräng sa...

Hej på er hönor.
Ni har det säkert toppen där hos eran hönemor, trevligt att gå ute och sprätta mask och spana in snygga Oskar med sin kam. Det verkar att bli många fina ägg...
Hälsa Hönemor.
Ha det gott:)

promenader på landet sa...

Jag tycker han är såå stilig din Oskar! Härligt att få en liten rapport från hönshuset, de ser ut att ha det väldigt bra! Kramar Maria

Katarina sa...

Vad mysigt att ha hönor...
Kram Katarina

Lilla Eken sa...

Oj vilken stilig Oskar!
Och vad blir det för färg på kycklingarna då, blir de svartvita komönstrade?

Hönemor; hur ska du hinna plantera ut alla dessa sticklingar, vilket jobb du kommer att ha! Men vad spännande det ska bli att se allt ute i krukor o rabatter så småningom.
Skymtar en trevlig liten pelargon på en (två?) bilder, den ser nästan orange ut? Och vilket vackert, sirligt bladverk den har.

Nu har katterna tröttnat på att hålla mig sällskap vid datorn och gått o lagt sig i min säng hela gänget. Får väl se det som en uppmaning att göra det samma. :-)
Kram från mig

gulle hexan sa...

god morgon kära hönemor:)
men det är för härligt!! med dessa höns!! så underbart liv dom har.. o som du säger de flesta har inte störe yta att stå på en ett a-4papper å ser aldrig dagens ljus.
äggsmaken å innerhållet från dina härligt klorrofyllrika ägg är milslång skillnad. ett riktigt GORMEÄGG!!:)
oskar ser mäktigt snygg ut..:)
de sippa hönorna ger nog med sig av hans glans:)

det är märkligt! jag trodde jag skrev om de rosa blommrna till svar hos dig?? . drömmde kankse eller så försvann det..
men hur som helst!..så är det *tror jag* en slags sliverpenga blomma..som det blir pengar på:)
*det ser ut som det alafall*
vet ej des namn.. o inte vet ja hur dessa blommor kom dit.. de bara dök upp i år.
du är då för snäääll!! frö till mig:)
a men vad härligt!..:D vi kan byta fröer ,om du nu vill ha någor jag har... hm...
allt väl här annars..
värmen ute är nästan för bra för min del..
kram kram..:)

Lilla Eken sa...

Jättetack för alla perennatipsen! :-)
Vita lungörten har jag redan i krukor för att planteras ut så snart jag vet att de är ogräsfria, och ett självklart tillägg vore ju vit plister som du föreslår! Det kommer att bli toppensnyggt i trädskuggan! Och borde hålla ogräsen borta i häckkanten!
Vit blodnäva älskar jag, men tror att det är för mörkt för den där. Men varför inte prova - det kan ju faktiskt inte bli annat än mindre bra.
Vita låga solhatten du föreslår ser urläcker ut, men tror du att den funkar i skugga? Har du den själv? Var står den hos dig?
Kram från mig

ima sa...

Tandlökare dag i dag, för mig-i Värmen-pu pu.Å.allt växer nu å vattning, är ett måste---både i kruka å i mark.Men de lovar regn metrologerna--Å då kommer mask till Pyttorna.å sen Goda ägg.å --goda sockerkakor förmodar jag? V
höres från ett Pytteliten trädgård Ps Pionerna knoppar sig nu..en fröjd att se på...

Pumlans flitiga fingrar sa...

Jag ser att det växer som attan hos dig, men även här är sommaren i full gång.
Eftersom vi har ljusa nätter så går det väldigt snabbt.
Pärlemorfjärva har min mamma i rabatten, och även jag, den är jättefin.
Hönerna har det toppen ser jag.

ima sa...

Tack snälla du för tipset det ska jag lägga på Minnet tom skriva upp åt en Vän
.. Tandläkaren Tog Bort Tandstene Aj aj i munnen ännu-Men tack å lov inga Hål. 600 kr fattigare..Värmen har tat nästan knäcken på en..Var även på Tårtkalas i drypande svett... fy..ska se på Cecar med Hundarnapå tv 4+ tack n en gång---kram för det

Lilla My sa...

Ser så mysigt ut med höns i trädgården :) Gott med egna hönsägg sen också, undrar om du får många ägg per dag ?
Ha det gott
Lotta

Annika sa...

JAg bara gaaapar över alla dina blommor... hur får du plats med alla???? men så härligt det ser ut... o vad snäll du är mot hönorna.... få vara ute så där.... Kram Annika