måndag 25 maj 2009

Pärlemorfjärva

En vårblomma jag inte har sett hos någon är Pärlemorfjärva en söt blomma med en härlig färg. Usch va mina händer är svullna.
Under helgen har jag burit ut en del av mina plantor för avhärding, lilla gubben körde upp en traktorkärra som jag ställer plantorna i , om det skulle bli kallt eller mycke regn drar jag över en pressening.

Alla bilder är klickbara.






Här står två matpummpeplantor och väntar på att få komma ut.










Det är fortfarande trångt i växthuset.






Plantor över högt och lågt.







Men det är härligt att öppna dörren på morgonen och se allt detta, jag känner mig så rik som får uppleva detta under varje vår.








10 kommentarer:

Mia sa...

Oj vad mycket härliga växter och så smart att avhärda dem i en traktorkärra. :)

Ha en fin tisdag!
Kram Mia

Helena sa...

Heeej! Vad mycket blomsterprakt du bjuder på! Underbart växthus... Nångång när mina barn blir äldre så vill jag också ha nåt sånt... Har även funderat över hönor...., men gubben min är skeptisk.....
Roligt att få kika in på din blogg!
Kramar Helena

Anonym sa...

Men hjälp, vad mycket plantor du har... vad gör du med alla? Planterar du allt hos dig eller säljer du också?

Förstår att det är ett bärande på alla som ska avhärdas. Tycker att jag bär ut och in... men jag har inte ens en bråkdel av dem du har!

Tisdagshälsning från Eva-Mari

Vardags-mirakel sa...

Hihi tur att du är rik, snart kommer jag och hämtar ett lass ;-)kram o puss

Lillys stick o syhörna. sa...

Va härligt det ser ut. Men vilket
jobb du haft att driva upp så fina
plantor.
Fint det kommer att bli när det blommar hos dig.
Ha det.
Lilian

gulle hexan sa...

Godagens kära hönemor...
men vad illa din hand verkar svullna.. är du allergisk? eller varför blir det så?...jag kan tänka mig du har värk... ushannamej..:(

men du...:) vad helt underbar blå färg den blomman har.. den har jag aldrig skådat innan..påminner om gullviva i blomman..
kan man få tinga på en avläggare?:D

du är verkligen växtrik:)
nu ska jag åka till rehab med handen.. å träna styrka,,:)

kram kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Men så mycket fint du har drivit upp. Hoppas att inte handen värker för mycket nu när den verklige behövs, För avhärdning och slutlig utplantering.
Kram Marie:)

gulle hexan sa...

näääe.. jag kan inte släppa taget!! .. fasten det är läggdax.. jag kan inte komma över denna undebart söta pärlemofjärvan!! vilken skön färg!!
så snällaaaaaaaaaaa .. OM om.. det blir frö?? i framtiden.. kan vi byta då?? om jag nu har nått du vill ha??
hoppas dina händer känns bättre?
nääe nu e det god natt:)
kram kram

STENLYCKA sa...

Men vad mycke plantor. Ser ut som du har lite att plantera ut sedan eller vad gör du med alla?
Önskar dig en trevlig Pings!
KRAM

ima sa...

ja.man bara häpnar över din --Mängder- Plantor..så duktig du måste vara, där ligger man i lä...Du m¨ste ha en Goder Man. som- hjälper- i alla läge alla har det ikke så...var idag ute å Choppar in det sista inför helgen ,har haft ett syskon barn här på visit,,även det tar sin tid,...har iallafall Vallmo som är utslagen , sen igår Underbara..å satteö-- lite liljor -i kruka, för säkerthets skull..Liljebaggen är ej en rara figur alls... så ikväll... sytt på Midsommar dockan tilda.. får tänka ut vad för klädsel hon ska ha .även tårtbitar skas sys.. så BLÅSER det här hela tiden..tråkigt för trägårn...ha det Gott å var försiktig med din hand... säger Ima.