lördag 16 maj 2009

Svar på efterlysningen och veckans kakburk

Jag sände ett meil till professor Arne Anderberg på virutuell flora och han var så snäll och svarade mig, det är en gul vallört, Symphytum tuberosum som jag har. Den har väldig växtkraft så nu får jag mer arbete med att rensa bort den ur rabatten, får väl sätta den i nån skreva i bergen, där kan den stå och blomma och vara mat till hummlorna på våren.
Veckans kakburk har varit en förpacknig för Aktiebolaget Anders Löfbergs Lyxkaffe i Karlstad, nuvarande Löfbergs Lila. Tänk om kaffet fanns i sådana förpckningar nuförtiden.

9 kommentarer:

STENLYCKA sa...

Vad roligt att få reda på vad det var för en blomma. Jag tycker den är vacker.
Kakburken så söt.
Ha en bra kväll!
KRAM

Ullis/Leva på landet sa...

Tack för tipset om zinkfärgen. Är ju lättare än att snickra något runt.

Ha en skön helg!
Kram Ullis

Majas skafferi sa...

Hej! Blommorna vid staketet har frösått sig från grannen! "Judas silverpenningar" heter dem enl. henne, de får ju silverfärgade plattor liksom, om du vet?
Ha det bra med alla dina plantor :)

Vardags-mirakel sa...

Än så länge finnes paj kvar. Kom på 11 kaffe vetja! Kram o puss!

ima sa...

Ja Tänk om Kaffet leverardes i någon enda Vacker Burk nu.. i tid Men IKke Nu får vi Glo på de vanliga lila å mörkröda i åravis, sån gör ingen Människa gla precis Mass produktion heter det visst.....Nu väntar vi på solen igen Hu va man kännt sig frusen ett bra tag..Tom kallt för tulpanerna....

Bea sa...

Kul att du fick veta vad som växte och frodades hos dig.
Men...så det växer i ditt växthus!!
Den rosa dubbla petunian hade jag för ett par år sen och gillade den enormt, men nu två år i rad har inte fröna grott...grrr. Blir lite avis när jag ser dina ljuvliga rosa bollar :)
Ha det gott! /Bea

ima sa...

ville Önska dig en God Helg inför ----- Flygandet i morron------ varit Chopping för hela slanten Födelsedagar i antågande, å igår.. ---OVÄNTAT ----- Gevalia -kaffe Besök----bara att fram med Bryggaren å koppar på brickan-å ut till Altansidan å Fågelkvittret.Men stillestående blev det med Synålen... ima

Agnes Maria sa...

Hej !!

Tack för din gulliga kommentar på min blogg !
Så kul att du hittade mig så att jag fann dig.
Nu skall jag kika runt på din fina blogg.
Ses snart igen.
Må så gott !
Kramen Åsa

Lilla Eken sa...

Hej!
Tänk jag undrade just om det skulle vara gul vallört du hade! :-)
Den är himla trevlig tycker jag, men jag visste ju inte att den spred sig så. Hoppas att du hittar något bra ställe lite i utkanten så att du kan ha kvar den.
Vet du om den har samma värde som vanlig vallört som gödselväxt och kompostaktivator? Det kanske den inte har eftersom den försvinner direkt efter blomningen..?
Vid vår atelje har jag försökt att plantera in upplandsvallörten men den trivs inte riktigt där. Hade en endaste planta under tiotalet år och till slut försvann även den.

Härligt med färska ägg. Blir en aning avundsjuk. ;-)
Kan man ha bara ett par höns, eller trivs de inte då?
/liten ek