torsdag 21 maj 2009

Ägglossning hos Hönemora

Idag var det ägglossning i hönshuset, 6 hönor sprang omkring och tittade överallt var dom skulle kunna lägga sig, alla utom en gick in värpredet och la sina ägg, sedan var det ett kackel på dem utan dess like. Dom skulle tala om att nu var dom hönor.
Titta jag sitter i knät hos hönemora, men hon har det inte lätt med att ta kort och hålla i mig.

Nu har vi blivit så lugna och beskedliga så nu går vi fram och äter ur handen, men mora har suttit många timmar och pratat med oss, så nu litar vi på henne.


9 kommentarer:

Lilla My sa...

Hej! Jag sådde Leanderklockan i slutet av februari sen när vi satte på värmen i växthuset 6.4 så satte jag ut alla mina frösådder och nu blommar den. Är det efter att dom blommat som fröställningarna kommer eller hur får man dom att föröka sig? Gillar blomman! Ha det bra
Lotta

Lillys stick o syhörna. sa...

Är det så man gör för att få
lugna höns. Måste tipsa min bror.
Han säger att det beror på tuppen.
Han kanske själv måste va tupp.
Fina är de dina höns.
Ha det.
Lilian

Annika sa...

Härligt att de redan blivit så tama dina små pullor..... o varför kan dom inte sälja kaffe i fina burkar nu med... Kram Annika

gulle hexan sa...

heeeej kära vän hönemora..:)
tack för dina värmande kommentarer,,
kan du förstå! vilket elände detta kattbett förorsakat!! fy bubblan!
men nu äntligen tror jag det är på rätt väg! efter många dyra läkarbesök å massa värk ..så har nu svullnaden nästan helt gått tillbaka..:)
och jag kan nu greppa med handen. och röra den.. lite stel är dne ännu.. och inte i sin fulla kraft..
jag ska bli kallad till rehab för träning av handen..
det har varit hemskt! att vara så handikappad.. *frustrerande*

men du!! så ROLIGT! att se dina höner så tama å att de ger lite ägg nu:)
din fina kaffekanna ville jag gärna norpa..:D
Stor KRam..

ima sa...

Oj Hönor så Tama--å ägg till Omelätten Härligt ska jag säga,,,På våran gård har vi nara Busar till Pojkvskrar som härrjar så man blir förskräckt man undrar var är föräldrarna.. Här mulan på nu kl9 men på morron flög man upp till solens ljusa sken...å Nu är Blomstren ute i sin glans Härligt

Pumlans flitiga fingrar sa...

Kul med så tama höns. Nu kan du laga omelett varje dag!
för att inte tala om sockerkaka....mums.

promenader på landet sa...

Ja det tror jag det, att det var kackel i hönshuset! Vad mysigt att ha egna höns det skulle jag också vilja ha, men inte nu... Kram Maria

Vardags-mirakel sa...

Det lönar sig att lägga ner kärleksfull omsorg och tid på sina hönor! Så duktig du är på att skriva och ta vackra bilder, kram o puss

ima sa...

Jag Ima svarar på din Kommentar på min Blogg...Nej mina händer svullnar inte,-Men däremot är stela saå det tar en lång timme på morronnen inann man kan närma sig .synålar .Ja även.. symaskin, ska du veta..å emellanåt värk..Alla har vi våran krämpor... ska just börja (sen) på en ny Tilda som ska ha sommarkjol å puffärms blus, Har jag bestämt.helst med liten rund krage.. så det blir en riktigt stor Utmaning det... + mycke annat som bara ska.. göras. å skötas .ima. ps Ha en god Vecka nu...