måndag 4 maj 2009

Hönemor har fått tillökning

Jag har tänkt att jag skulle hålla upp med nya hönor ett år, men när en granne kom i onsdag och berättade att hon hade beställt hönor som skulle komma på torsdag så kunde jag inte hålla mig utan gick in och ringde och beställde 20 hönor, dom bruna var slut så jag fick ta vita, dom är ju inte så fina som dom andra men jag får väl pröva en omgång.
Jag är nere hos dom 5 gånger om dagen och sitter å pratar och kastar brödbitar på ryggen så att dom ska vänja sig med att det händer saker omkring dom. Hönorna är uppfödda på stora golv och allt sköts atomatiskt med vatten och foder så mäniskor är dom inte vana med. Men sitter man och pratar och rör sig så hoppas jag att dom ska bli lika tama som dom andra som jag har haft.

Här är det en som är kavat och kom upp till slut på stegen. I dag öppnade jag luckan till rastgården men ingen vågade sig fram dit. Kycklingara är ju inte vana vid dagsljus så jag har täckt för fönstren så att inte solen kommer in. Blir det för starkt ljus i början kan dom bli kannibaler, det har jag varit med om och det var inte roligt. Unghönsen år 15 veckor gammla.

10 kommentarer:

Vardags-mirakel sa...

Vilka sötnosar, hoppas de värper mycket ägg så jag kan få färska lantägg att baka på. Kram

Lilla My sa...

Så härligt med höns. Vi hade när jag var barn en svart mini tupp och en svart höna sen hade vi också några vita en sommar för att få ägg och det fick vi. Sen när vintern kom skulle grannen ha dom i sitt fähus men dom dog en efter en. Trist! Lycka till med dina höns.
Ha en bra dag
Lotta

Lilla Eken sa...

Saknar fåglar. Pappa hade alltid höns, kalkoner eller gäss när jag växte upp. Gässen var jag väl inte så förtjust i, de var värre än vakthundar, men både hönsen och kalkonerna var väldigt trevliga.
(Jag har till och med en dunkudde från egna gäss. :-))

Jag visste inte att man kunde köpa "färdiga" kycklingar såhär. Trodde att man var tvungen att kläcka dem själv. Alltid lär man sig något nytt. :-)
Hej hej

gulle hexan sa...

heeeeeeeejj:) men vad skoj!!!! himmla kul.. Grattis till dina fina hönor..:D så underbart!!
jag blir så AVUNDSJUK!! din LYLLOOOSSSSS!!..
så himmla roligt!!
det gjorde du rätt i.. att skaffa fler.. visst är det lite jobb.. men man får så fint tillbaka..:)
å dom kommer bli tama å njuta av livet när dom vant sig!!
tänk! vilka ÄGG du kommer att få.. ahh härligt!!
en gång för länge sedan när jag hadde egna höns.. så köpte jag gammla burhöns.. som skulle gå till slakt för dom lever ju inte så länge på fabrik för lönsamheten*
de var vita legohorn som dina.
dom blev lyckliga å normala efter et par veckor.
jag önskar!!! jag kunde ha höns.
i dag regnar det här så skönt:)
handen är lite lite* bättre..

stor kram..

Britt sa...

va mysigt med höns! Nu har du äggförrådet räddat! ;-)

Kram britt

Lilla Eken sa...

Hej Katarina,

stort tack för tipset. Jag har kollat ditt mönster, det verkar smart. Ska se om jag kan hitta någon gammal läderjacka eller stövelskaft att använda.

Ha en fin afton önskar dig liten ek

ima sa...

Får Gratta till Hönorna--å Äggen så småningom En gång i tiden Fanns det höns i föräldrahemmet, så nog har Min Moder då Bakat Sockerkakor vareviga vecka GUL å FINA blev dom,Minn dåvarande familj Gästade å Sockerkaka till kaffet fanns alltid stor å Hög,,man blev bortskämnd med dessa solskenskakor Tack vare just Hönorna,ok Mycke jobb Vill jag minnas de hadde med PYLLORNA... Ha en God dag

Annika sa...

Huga för kannibalhönor!!!! vi får hoppas de håller sig i skinnet dina pullor.... har en liiiiten aning motvilja till fåglar men det ser mysigt ut på håll när de går så där o pickar..... o ägg äter jag gärna.... blev jagad av en stor papegoja när jag var liten.... kanske kommer det därifrån...:) Kram Annika

gulle hexan sa...

hallojs igen kära hönemor min vän:)
först vill jag tacka för din komplimang:) det glädjer.. å ger ny lust att göra mera grejer..:)
hoppas hönsen mår bra å att du snart kan se framimot stora ägg!!
tänk att när höns blir gammla så lägger dom mega stora ägg.. dom blir färre med åren men större:) så det går jämt ut:)
regn å blåst ännu här..
Krammm

Merja sa...

Hej!
Tack för din fina kommentar hos mig! Kul när det dyker upp nya bloggar.Så duktig och flitig du är med symaskinen!!
Behärskar inte alls lapptekninken...kanske skulle jag prova i höst när det blir lugnare med trädgården. Tittar snart in igen. Ha det gott