tisdag 2 juni 2009

Bilder från nedre trädgården och veckan kakburk.

Nu har mitt äppleträd slagit ut, det är Aroma som vi fick av en granne när vi flyttade hit för 10 år sedan.
Det gula som blommar är en gammal torpblomma som hetet Lupinväppling.

Det stora trädet är en pil som jag satte ner i backen för 5 år sedan, det har en enorm växtkraft.


Lilla Eken ville se en bild av Orange, en änglapelargon.



Jag har slarvat med att visa veckans kakburk så nu blir det 2 styckna, denna köpte jag hos Röda korsets affär Kupan för 25 kr förra veckan.




Det här är ett gammalt auktionsfynd som ligger i lungörten.





12 kommentarer:

STENLYCKA sa...

Vilken stor trädgård du har, mycket att sköta om. Aroma är ett underbart äpple, blir härligt att skörda för dig till hösten.
Söta kakburkar som vanligt. Vad gör du med alla?
Önskar dig en skön dag!
KRAM

Merja sa...

Alltid kul med översiktsbilder från trädgården!

Lilla Eken sa...

Härlig pelargon! Den ser ut som godis! :-)
Och vilken vacker färg den har!

Vad vackert lupinväpplingen står som ett stråk mitt i trädgården. Vad är det rödbladiga som man ser lite bakom? Och vad är det för rödbladig buske(?) ni planterat nere mot vägen?
Ingen hejd på min nyfikenhet som du märker! ;-)
(Du behöver inte svara om jag frågar för mycket!!)

Fin kakburk i lungörten. Praktiskt när den bygger på höjden också, om man nu vill använda den och inte bara samla på den menar jag.
Ha en fin dag. Ser på bilderna att ni också haft en del blåst...
/I.

gulle hexan sa...

godagens kära hönemor..:)
men jösses vad mycket fint du visar i dag... 2 söta kakburkar:) å vyer från trädgården så härligt att se..tacktack:)
snällt att du fick ett sådant gott äppelträd av grannen..:)

pilen verkar trivas.. ett sådant skuggträd skulle jag behöva..kankse nått att satsa på...
jag saknar en del skugga här på tomten..
pelagonen är jätte söt.. ser nästan ut som en panse´

kram kram..

Vardags-mirakel sa...

Så vackra bilder, och så mycket blommor du hade i växthuset och utanför! Ta kort på dem också vetja! Ha en skön kväll, kram o puss!

Lillys stick o syhörna. sa...

Trvligt med äppelträd hoppas du
får många äpplen till hösten.
Har en liknande kakburk som är på
sista bilden, tycker den är fin.
Ha det.
Lilian

Vardags-mirakel sa...

Köpte inga, de var alldeles för dyra! Kanske har de liknande i Ullared? Ja, tänk att jag vågade säga ifrån! Kram

Lilla Eken sa...

Aha, var det lysing det röda. Tror att jag har samma i sånt fall. Tycker den är oerhört vacker, och fantastiskt fin att plocka för blandbuketter, men attan vad den vägrar att hålla sig på sin plats. Den dyker upp precis överallt i trädgården nu när jag inte haft tid att hålla efter lika mycket som förr. Knepigt det där.
Kollade upp smällspirean på google, vad trevlig den är.

Glömde säga sist att det ju är tråkigt att det är en bit att åka, annars hade jag kommit o shoppat dina fänrikshjärtan.
(Fick tipset av Tekla Maräng att de ska finnas i en plantskola ett par mil närmare Stockholm härifrån sett, och med tanke på bensinpriserna blir det väl en tur dit istället kan jag tro. :-))

Lilla My sa...

Så lummigt och fint.
Lotta

gulle hexan sa...

god dagens i stugan..:) tackar för din rara kommentar,.
jag kan tänka mig du har mycket vatten att bära till växthuset..
tycker det gåt åt mycket vatten till blommorna inne..så jag tror dig att du har jämt skägg:)
jag var ute en sväng nyss å drog i jättemaskroser men.jag blev så trötter:)
stor KRAM!!
psst..det ska bli stor blåklocka:) hoppas jag..

Unknown sa...

Fina bilder du visar på din trädgård och vilka fina höns du har. Vad är det för sorts ras, jag har skånsk blommehöna. Det är en gammal ras som har blivir räddad från förgängelsen.
Kram

ima sa...

Kära hjärtanes , så fina Kakburkar,- du Har... så perlagonen var så finer.... Du har, Ytor ser man också att-- Traska över--..jojo en del har........... Stor Kram till dig .ska nu baKa hjorthorns kringlor, att mumsa på till Helgen också.. Gäst hadde jag igen, I veckan.- Jo då Översovning,- också- .. sånt Kräver I Kakburkarna Kräver Både i kak å skafferi hahh Ha det gott ima