onsdag 30 september 2009

Första frostnatten och stora rotekoket.

I natt var det den första nattfrosten, i morse var det 3 minus, men det verkar inte bekymra klematisen Korean baby, den här sådde jag ifjol.
Inte heller gullklematisen tangutica Radar Love verkar ha tagit någon skada, vilken växtkraft, den var helt nedklippt i våras och är nu en 3 meter hög, frön från Impecta.

Plockade av mina Aroniabär igår, hade dom ute i natt så dom fick lite frost på sig , dom ska visst ha det för att smaka bra,så till morgonen ska jag koka saft av dom. Jag har gogglat och de ska vara väldigt nyttiga, innehåller mer antidoxianter än blåbär.


Igår när jag var till stan så hade de extrapris på Svenska kålrötter 3 kr kilot, förra veckan tog dom 23 kr.
Ekonomisk som man är så köpte jag 6 kilo, så i morse tände jag järnspisen och kokade 4 kg.


Det går så bra att frysa kålrot och rotmos är ju så gott, får koka resten till môra. Köper nog flera till fredag.



8 kommentarer:

gulle hexan sa...

go kväll i stugan kära hönemor!!
men guu vad du är duktig!!
så massor med kålrotskuber..å vilken skillnad på pris !! jösses vad bra!!
där fick jag bra tips nu!! det ska jag åxo göra..
middagen blev pyttipanna här i dag!
det kan man väl blanda i kålrotskuber i åxo väl?
eller har du något bra kålrots mat-tips??

dom mörka bären har jag aldrig sett..
vart växer sånna`?

hur går det med ditt fästingbett?..
tack för lyckönskningarna..:)för i morgon..
kul att du läst böckerna:D
kram kram

Mia sa...

Tänk den som ändå fick några aroniabär. Här har rådjuren toppat mina buskar så fint så inte en blomma eller bär har jag sett till. Grrr... har ju läst att de rackarna inte ens gillar aronia.

ima sa...

god Morning Kålrot Tja magont fick jag, så man får ta det Varligt,med intaget den saken är klar..Första lilla frostnatten hadde vi härnere i går natt, nu regnar detVar precis man fick in krukor å städat ur å framför allt satt alla Tulpanlökarna...Nu tar man tag i Benvärmarstickning å se hur det känns..Min Ichias har vatt jobbig. Men har anskaffat stödkäpp för längre gående. Så ubdrar jag hur har det gått med Borelian då?

Annika sa...

hmm rotmos..... det får du ha för dig själv....:) gillar inte.... men bad bra att kunna förbereda o koka massor på en gång.... här kom första snön idag..:( men som tur var blev den inte liggandes... Kram o trevlig helg... Annika

ima sa...

Tack för om tanken, ang "Värme" För värken. Jo det är absolut det enda som hjälper har jag märkt stickat här å letat bra Garner...å Tatt det väldigt Lugnt..
ålat på Katterna, som jag sen visar foto på Bloggen Måla får man göra i omgånger sist Lacka för de ska helst stå ute...maken sågar just till --små små-- Radhus-- till fåglarna, ska bli såänannde att se hur de blir Jag målar oftast allt....hej så länge å sök ang Borelian den är ikek att leka med alls..tyvär...

Marie//Tekla Maräng sa...

Låter som en toppen ide att frysa in kålkoket, måste hålla koll på priset. Just nu är dom dyra här.
Aronia bär låter så spännande har aldrig smakat dom bären.
Vilken växtkraft du har i clematisen/arna.
Ha det gott, kram Marie:)

Lilla Rummet sa...

Aroniabär har jag inte hört talas om tidigare, men de låter spännande med detta bär.
Vad gott det låter med kålrot, tänker på rotmos med fläsklägg, nu vart man hungrig så här tidigt på morronen.
Ha en mysig helg
Kramiz Britt

Lilla My sa...

Har också aronia buskar här hos mig men har inte kommit mig för att göra nåt av dom. Ganska sura eller beska i smaken tyckte jag när jag prov smakade av dom.
Hösten är en härligt tid.
Ha det bra
LOtta