tisdag 22 september 2009

Blommor

Det här är någon sorts höstrubeckia, tog med mig en planta från mitt föräldrahem när vi sålde det, kommer ihåg den blomman sen jag var liten.
Jättebalsaminen är en viktig blomma för hummlor och bin, doftar honung, kallas även skvätt i väg.

Här är en dubbel såpnejlika ihop med blåverbena.

Klematisen Rouge Cardial ville inte växa i klätterstälningen, tyckte att trappan var bättre.



Mauritansk Rödmalva har frösått sig själv, jättefin färg tycker jag.





Den vita Änglatrumpeten blommar för fullt nu, trots att den är så dåligt skött, ingen ny jord eller näring på hela sommaren.




När jag var i skogen sist hittade jag lite trattisar, ska torka dom.






Här är resultatet, det blir inte mycket när dom har torkat, brukar smula ner dom i såser.







11 kommentarer:

Lillys stick o syhörna. sa...

Oj, vad det blommar fint hos dig.
Hoppas kylan dröjer så vi får ha
kvar dem ett tag till.
Visst är det gott med svamp, hittad
lite kantareller som är i frysen nu.

Atelje Skärvan sa...

Hej!
Tack så mycket för din titt hos mig och att du berömmer min keramik.Du har så fina blommor,ha det så bra,kram Agneta

Lilla Rummet sa...

Hej! Så mycket fina blommor som fortfarande blommor hos dig, och trattisar har du även hittat. Var själv i skogen igår och hittade 3 ynka gula kantareller.
Ha de gott
Kramiz Britt

gulle hexan sa...

god middag kära hönemor..:)

ja hoppas din kålpudding smakade..för det är ju så gott med en stadig middag i mellanåt...

jätte balsaminen din är vacker.. blommorna liknar som en blanding av toffelblomma å
(jag har tappat blomnamnet:( för ögonblicket)...
hopplöst när någon man vet bara faller ur minnet,,
vad härligt med dina svampar att du kunnat torka åxo,,:)toppen..!!

här blåser det halvstorm i dag..
äpplen är det få i år..föra ¨året därimot fick jag massor..
kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Visst är det härligt att det är så mycket som blommar fortfarande.
Änglatrumpeten verkar trivas trots lite jordbrist.
Kram:)

Lilla My sa...

Så det blommar hos dig, här har det blivit höst i trädgården så mycket har tagit vila. Får vänta på en ny vår.
I år har jag inte haft änglatrumpeter för jag får dom inte att blomma förrän frosten hinner ställa till det så nu får dom vara för min del men det är roligt att se andras som blommar fint.
Ha det bra
Lotta

ima sa...

Blommster,Ja alldrig har det Blommat som i höst- Rosorna gav -Om blommning- Sån trägård har jag då jag inte haft förr.. Har nu haft Höstmat som Rotmos, Kålpudding å sån mat, Så nu är det dags för Fiskrätter å Mildare..Det mästa har vatt Trägårds städning för Hösten..å det ska sättas in I källare, som parasoll å Mycke annat Sen ska man ta å titta på Tygerna å Garn..vad ---------som ska göras.--

Lilla Eken sa...

Jag sådde den mauretanska malvan jag också, men den ville inte komma hos mig. Håller med om att den är fin, och vad kul att den självsått sig!

Vilken fin verbena också! Den gillade jag! Och den klargula rudbeckian också. Roligt att ha något från föräldrahemmet - då kan man tänka sig att det kanske har hängt med ett tag också?

Jättetack för äpple-tipsen. Kände mig väldigt korkad när jag läste vad du skrivit; jag har aldrig ens kommit på idén att frysa in bitar. Jag visste inte att det gick att göra så. Jag trodde att det bara blev "gegga" av det! Ska absolut prova NÄR jag får plats i frysen. Just nu har jag inte ens plats för mos i den. (Men ska fundera på om vi kanske ska sätta på en extra frys, en tid åtminstone.)
Äpplefläsk med löksås är en av mina favoriträtter ska du veta. Det åt vi häromdagen och då blir jag lyrisk. Det ligger ett paket fläsk till i kylen, så det blir repris i veckan. :-)

Och jag som är så road av att baka, speciellt sött, har en sak som jag aldrig lyckats med någonsin; det är rulltårta. Så av äppelmoset blir det iallafall inte det. ;-)
(Jag får väl gå på rulltårtekurs om jag finner någon. :-))
Ha en fin helg! /I.

Vardags-mirakel sa...

Fina bilder från trädgården! Gott med svamp i såsen, ha det bra! Hoppas pappa vinner en slant...

gulle hexan sa...

go kväll kära hönemor..
hur har du det??
här är allt ganska bra.. man grejar med ved å höstar runt i trädgården..
i dag var jag på biblioteket å lånade lite kul böcker.för insperation..:)
jag har funbderat på att prova att gå på vävstuga.. som är öppet här en gång i veckan..
man får låna vävstol
tänkte gno ihop lite trasmattor..:)
mja. lulu( hunden) är inte bra ännu..
vi ska till djursjukhuset igen på torsdag.. hon äter ännu pencellin..
*jobbigt*
jag virkade mig en shcal.. men den blev så usel!! å sne.. så den vill jag inte ens fota.:(
jag tänkte mig en härlig höstschal.. att svepa runt axlarna.. men det s..t sig!
ska göra att nytt försök.. '
kram kram..

Merja sa...

Kul med klematisen och trappen!