fredag 4 september 2009

Borreliainfektion

I slutet av juli fick jag se en morgon att jag hade en liten jävel på låret, jag fick ut den till slut, det blev lite rött, efter 1 vecka var det en krona i storlek, efter ett par veckor så blev det ljusrosa och nästan borta. Men förra veckan kom det tillbaka och blev väldigt rött och stor som en 5 krona, så jag fick ringa vårdcentralen och fick en tid hos doktorn igår, det var borreliainfektion , så nu får jag äta en penicilinkur och hoppas att det räcker, har huvudvärk och lite yrsel.
Jag gick till skogen när jag kom hem , men orkade bara få ihop 3 bärplockare med lingon innan ryggen och höften hade fått nog, så idag har jag rensat dom och stoppat i frysen.

15 kommentarer:

STENLYCKA sa...

Hej Vännen!
Vad jobbigt att det bara blev tre bärplockare..... nej jag skojade bara.
Jag tycker så synd om dig ,det där med borrelia är inget att leka med , hoppas du blir bättre med penicillinkuren. Jag fick också, för en vecka sedan, en liten jävel som sög sig fast,men inte på ett så attraktivt ställe som låret, nej på armen.Tror inte jag fick bort hela fästingen, för det var en liten svart prick kvar. Det var lite rött några dagar men sedan gick det över, får hoppas det inte blir som för dig, att det kommer tillbaka.
Krya på dig!
Kramar från mig

Marie//Tekla Maräng sa...

Dessa förbaskade fästingar!!!
Håller tummarna för dig att en antibiotika kur ska räcka.
Kram Marie:D
Trevlig helg

Bea sa...

Fy, för den lilla rackaren som ställer till det! Hoppas det ordnar upp sig snart med infektionen.
Härligt med nyplockade lingon :)
Sköt om dig! /Bea

ima sa...

Aj Aj så illa otur Ja " Borrarna" är ikek att leka med alls.. Bara du nu får ur det med Anibiotikan.. Själv var det segt för mig att komma igång efter denna OP. magen var ikke så glader alls...Får Grattat till de Lingon du fick ihop iallfall skogens röda rubiner får man säga... Själv har jag legat mycke lågt färdade bara Flugsvamparna.. å sk göra en till idag å ge bort.. å För att helga till det...Ta en tur till Ett loppis här nära på morronnen kl 10 å kolla matrial...å ta nåra foto
åIgår fick Maken tag i HANDSPRIT på en kemikalier,,Apoteken har slut sen länge... Så Lilla Flaskan står PÅ Hallbyrån på väg ut å inatt ta på händerna..en lite klick...Har du skaffat än?

Annika sa...

Vilken otur att det blev inf. av bettet... de är inte att leka med dessa små otyg.... o ala plockar lingon... utom jag...:) gillar inte smaken nåt vidare.... blev lite nyfiken på sjalen här brevid... änglamaskor???? har aldrig hört om de.... är det svårt??? var kan man hitta ett mönster.. på nätet eller.... Kram Annika

STENLYCKA sa...

Hej!
Hur går det med dig? Hoppas du mår bättre.Tänker på dig!
Många Kramar

Vardags-mirakel sa...

Stackars dig! Du får ta de lugnt med alla dessa krämpor , var i k-stad idag och köpte presenter till V och en byrå. Ha det bra, kram Eva.

Lillys stick o syhörna. sa...

Aj aj vilka otäckingar. Hoppas du
blir frisk.
Lingonsylt är ju så gott.

Pumlans flitiga fingrar sa...

De där fästingarna verkar vara ena besvärliga insekter. Här uppe finns de, men är väldigt sällsynta än. Men de verkar vara som vildsvinen, kryper norrut.
Krya på dig!
Fina firrar på turen, och fina lingon också.
Anna-G/Pumlan

gulle hexan sa...

Oohh kära hönemora!! vilken otur!! att du fick den elaka borrelian:/
fy för den lede!!
hoppas medecinen verkar snabbt! så du piggnar till igen..
du är så himmlans duktig med att plocka å greja..
jag var i går i skogen å fick i hopa 10 ynka kantareller....jo du..så illa är det med den saken..

jag tänker på dig.. kram kram å krya nu på dig..-.:)

Lilla Rummet sa...

Hej! Borrelia låter inte roligt aj,aj,aj. Tur att du fått antibiotika, och att medicinen verkar snabbt. Har aldrig haft en fästing på mig peppar, peppar.
Vad härligt med nyplockade lingon, men det tar på ryggen att stå böjd.
Ha de gott och krya på dig.
Kramiz Britt

gulle hexan sa...

hallå min kära vän hönemor!

hoppas du blir kvitt den eländiga infektionen å huvudvärk..eländes!
vila dig så mycket du kan.
jag har själv kostiga svettningsanfall.. plöstligt rinner svetten.. å de känns som om hela kroppen blir för varm..så himmlans otrevligt!! å så sticker det i händerna!! fy fasikken..för att må dåligt!!
mja. i dag har jag rört i jästen å bara vetemjöl.. jag tog en bit deg.å bakade en kaka.. för vi hadde brödslut..
resten av degen ställde jag nu i kylen här!...få se om jag bakar vidare i mon..
ska i väg i morgon o handla lite mat.. mjöl .mjölk..å sånt!
vi ska te vetrinären med en hund..som har problem med huden..inget skoj alls..
för det e så himmla dyrt åxo.. men men.. vad göra??

ja ha det nu så gott...vi hörs..
kram kram

Hanna sa...

Stackars dig.
Mycket fina lingon.
Hanna

gulle hexan sa...

hej kära hönemor..:)
jasså du har några dar kvar på penncilinet.. ja hoppas det nu har gett bra effekt!!
ja jo.. jag ha haft många höns i min dar.. de flesta sorter man kan tänka sig.. o jag vet det finns höns med rosenkammar.. minns ej just nu vad de hette.. *man glömmer du vet*
det är synd att de gammla raserna försvinner mer o mer..
det finns ju så många genuina fina raser.. jag har sparat en del fjädrar.. fån den tiden..
jag gillade plymoth rock för dess grå svart randiga fjädrar.. å de choklad bruna äggen..
nog om detta..:)
jo då.. det gick så där hos vetrinären.. inget riktigt besked.. igentligen.. utan att hon har dåligt immunförsvar å därutav.-.drabbas av de flesta sjukdommar..
men.. vi ska på återbesök om 4 veckor. kankse då ta beslutet om att ta bort henne..
hon står kvar på pencellinet.. som är ett hell....te .. att ge..
då det inte funkar att gömmma det i gosaker längre..
det känns jobbigt på många sätt...dels ekonomiskt ska jag säga..
titta in hos vetrinär några minuter då rinner tusenlapparna i väg..:(
ja hadde då tänkt annars köpa nått..*behövligt*.. men men..
nu står den sista hålkakan i ugnen.. jag kan tyvärr inte ta fotos i dag.. batterierna till den måste laddas.. å det har inte bitt tid te det i dag..

jösses vad längt inlägg..:O

kraaam

ima sa...

Hej, Jo du frågade mig Hur mycket de tog för Lingonnen härt 25 kr litern alltså 30 kr kilot, Mina lingon blev höjdare kan du tro 2 fina mellan stora glasburkar...kanske kokka en satts till, är ju så lätt att koka lingon.Skiljnaden ärenom från Äffärernas färdigköpta å Hemlagade..Undrar också Hur du Mår nu ang Boreliastcket? själv är jag ikke så perfekt ännu magen som trögar å har sig I.