söndag 4 oktober 2009

Aroniabusken

I fredagskväll var vi på födelsekalas för ett barnbarn som fyllde 8 år, jag hade sytt en klockad kjol och en rak med lite spets, stickat en mössa med baskerstuk och en liten virkad sjal till i änglamaskor.
Så här ser aroniabusken ut, har sparat lite bär till fåglarna, den här heter prunifolia, finns även en häcksort som heter melanocarpa Elata. Den blommar på våren med vita blommor, och får fina höstfärger på bladen.

Hittade ej silduken så jag tog en stor kompress och la i silen.


Fryser ner saften i mjölkkartonger. Titta vilken färg det blev på saften, nu ska jag ta ett snapsglas varje morgon.



Rosenflockeln har blivit 3m i år på grund av allt regn, den har fått en frostkäpp, men är fin ändå.



Syrenhortensian börjar att bli brun, men är ståtlig fortfarande.





17 kommentarer:

Vardags-mirakel sa...

Tack för senast! Visst finns det fortfarande vackra växter i trädgården även om det mesta har gjort sitt. Vi får se om hon tar nya mössan i morgon , värmer nog skönt på mornarna. Kram o puss

ima sa...

god söndagskväll Fin Hortensia du har- Brun----samma är min lille ny köpte buske. Din saft verkar ok också.. Nog är hösten Här sån Blåst i dagarna 2... Mina handgjorda Katter får man se upp med, så de inte försvinner...Har gjort även ett par till Gåva. Jag står för Målandet..å tecknandet förståss... såg du också Syr å virkat tom Änglamaskor Vilket man gjärna skulle vilja få en Enkel Beskrivning på Här? Hur är det med ditt fästingbett då? Nej min Ichias är alls ikke borta har stödköp å Linkar runt med men lyckades- snubbla ,vid Höga trösklen till badrummet å slog mig i knät så Värk finns det Gott om... Bara det ger med sig nånn gång, man tappar ju tålamodet. handarbetar även symaskinen får besök emmellanåt .Såg du sytt även. Slapp ni Blåste helt däruppe?.

Lillys stick o syhörna. sa...

Va fint du gjort till ditt barnbarn. Hon blir säkert nöjd.
Stickar också för fullt till mina.
Min rosenflockel är också stor
kan nog bero på regnet vi fått.

Lilla My sa...

Har du inte satt i nåt konserverings medel eller nåt sånt när du gör mos av aroniabären?
Kanske jag skulle pröva nåt år jag också.
Kram Lotta

STENLYCKA sa...

Hej och tack för att du tänker på mig.
Vad vacker syrenhortensian är fortfarande och så många blommor. Jag har en men det verkar som den inte trivs för den är så ynklig och har bra några få små blommor. Vad har du för knep för att få den så vacker?
Önskar dig en bra dag och vecka!
Kram

gulle hexan sa...

go morgon kära hönemor!!
vad fint du stickat å sytt!!
baskern å shcalen blev jätte fina..
du är då duktig på att sticka å sy:)

saften har en härlig färg!! jag förstår den är härligt god å nyttig!!
tack för fotos
kram

Mia sa...

Men vilken bra idé, att frysa ned saften i mjölkförpackningar. Att jag inte tänkt tanken själv. Nästa år hoppas jag att det blir mer saftning även här! :)

Kram Mia

Marie//Tekla Maräng sa...

Tack för tipset att frysa ner i mjölk förpackningar.
Kram:)

ima sa...

Tackl för tipset å Mönstret till Änglamönster....Om jag nu ens kan läsa av de ja...det är frågan det.. Min ichias är ikke att leka med högra höft ben å under foten Hälen värst,,,,man är försiktiga damen Kan du tro å Tar ofta Käppen tll stöd då..Idag var vi ute å Handla lite å då fick man Linka kring bäst man kumdeila mitt på dagen ,, är alltid gott...läsa lite å så På lite arbetsmoment frampå efterm. å Kväll.--Hur bara går det för dig då?-- Ang Borelian, du har inte nämnt det å ett tag nu? Ute blåser höstvindar, men ingen kyla idag....

Merja sa...

Våran aroniahäck gav dåligt med bär i år. Såett recept på likör av den med.
Oj så stor rosenflockan blivit. Nästa år ska jag vattna min;)

Lilla Rummet sa...

Hej! Tack för tipset att frysa ner i mjölkförpackningar, har inte tänkt på det förrut. Vilken härlig färg saften fick.
Ha de gott
Kramiz Britt

gulle hexan sa...

god afton kära hönemor..:)
tack snälla rara du för din snälla kommentar..det glädjer å lyser upp tillvaron.
nej jag har inte anmält mig ännu..det blev annat att göra då det blev tisdag.. så jag sköt upp det hela med vävandet.. men jag ska se om jag kan komma till skott vad det lider,,:)
synd du inte kan ha plats för någon vävstol på er nya boställe..
jag förstår du vävt en del..
har du torkat nässlor till dian höns?... jag brukade torka stora nässlor..som jag plockade på stam..alltså hela nässlan på hösten..
så slängde jag in en bunt till mina höns..*då å då* under vintern..(jag hadde ju höns för många år sedan---
det uppskattades ska du veta..å det ger mycket vitaminer till dom.. å gör dina ägg finare:)
kram kram

Lilla Eken sa...

Det var en sitlig rosenflockel. Jag grävde upp den enda ynkliga lilla kvist som var kvar på min efter sorkens framfart och den står i kruka nu för att bli nedsatt i nya trädgården. Härligt med de där växterna som lockar så många fjärilar.

Du frågade om väskan; den är delvis upprepad igen (!). Jag fick för mig att den vart för liten.. (jag ändrar alltid, velfia ser du...) Kommer nog igång med den igen i vinter.
Hej, hej/I.

Bea sa...

Så duktig du är som tar till vara Aroniabären! Hos mig blir de endast fågelmat åt Koltrasten som älskar don ;)
Kram /Bea

STENLYCKA sa...

Hej!
Tack för hälsningen. Nu har jag packat och inatt bär det av till värme och sol.
Vill bara önska dig en bra helg och en skön nästa vecka.
Kram från mig

gulle hexan sa...

go afton kära hönmor:)
så roligt du gillade tjockisarna:D jo jag har då ritat mönstret själv å tänkt ut. men jag ska försöka lägga ett inlägg på hur man gör okaj:)
mycket vadd går det i dom alafall..

jag glömmde säga dig om nässlorna te hönsen.. du kan hänga upp stora! buketter på tork.. som du binder ihop med enkla snören.. mycke bra vitaminer för om när vintern är vitaminfatti..
ja här blåser det kallt även ska du tro..jag e tacksam för vedspisen ska du tro..:)
jag funderar på en sak..
torkning.. som är den äldsta kända konserveringsättet å där alla näringsämmnen blir bevarade..
jag tänkt.. om du visste om det går å torka morötter i slantar... å hänga dem i en bomullpåse sedan?
kram

Vardags-mirakel sa...

Nu får hon allt ta och göra inlägg igen, du har ju mycket fint att visa! Ha det bra, kram o puss.