onsdag 22 april 2009

Rabattrensning

I söndags när dôttra var här så tittade hon på min kamera, vet du om att du har zoom sa hon, var är den sa jag, det är hopplöst att lära sig den , bruksanvisningen är på engelska. Nu ska det bli roligt att ta kort på blommorna med närbilder, den lila krokusen är väl fin.
Här är en bild av den rosa dubbla petunia.

Det här är en vit tobak.


Mina sådda pelargonplantor.



Nu är jag tvungen att ta tag i rensningen, jag har fått in kirskål i den här rabatten, här har jag rensat och grävt upp en planta kantnepeta,




Här är resultatet, en halv hink med kirskålsrötter. sammanlagt fick jag två stora sopsäckar med bara rötter från den rabatten.





9 kommentarer:

ima sa...

tack för komentar----- Nu-- har jag näsan över Vattenytan.. sovet utan hosta--sån lättnad..Klippte ut från gammalt lakan Nu till näsdukar somm bara kastas..sen...så näsan är ikke ren ännu..Men bara att nästan slippa hostan är enorm Lättnad tro mig. att kunna göra lite grann tom kunde i morse brodera lite småttAllt har stått stilla--även städ.ett måste att ta tag i Lilla dammsugaren ska fram , så får man se Serbonn ska klippa sin Kalufs i dag å samtidigt inköpa av Konsums Goda brödsorter..å Eftermiddags kaka Att baka är ikke tal om ÄNNU..Spg du har problem med Kirsen Fyyyyyyy (har haft förr) så jag vet)men jag har ikke dina arialer å nä en Bak å en< framsida bara från Första våningenMen lagom nu . då man är äldre..med olika krämpor så även serbon-- Tack för du hälsa på här I Apelsinpress-tider.

STENLYCKA sa...

Vad fina närbilder det blev. Kirskål inte kul jag har också haft det och har lite kvar går nästan inte att utrota. Jag lade svart plast över som fick ligga ett år men inte hjälpte det, vilka överlevare.
Ha det bra Hönemora!
KRAMAR

Vardags-mirakel sa...

Oj,oj,oj nu är hönemor i farten! Rensa lagom, tänk på ryggen!Så mycket fina plantor som växt upp, de skulle passa bra här utanför... Vi ses i môrn, kram

Lilla My sa...

Så stora och fina plantor du har redan! Mina dubbla petunior är små ännu men jag hoppas dom hinner ändå. Törs man säga att jag tycker det brokbladiga kirskålen är fin...
Ha det bra /Lotta

gulle hexan sa...

god kväll:)
men jösses vad massa fina plator du har..dom verkar trivas så himmlans bra hos dig..:)
så bra att du kunnde ta foto lite närmre.. toppen:D
tack för fotos så man fick kika på ditt!!
KRammm

Lilla Eken sa...

Jo jag har än så länge två trädgårdar, den gamla vid ateljen och så den blivande vid huset. Ateljéträdgården befinner sig under avveckling.
Jo men visst har sorkarna dödat!! Det växer knappt nåt längre, utom kers o revfingerört! Nu har de till och med dödat ett av päronträden. :-( (Orkar inte prata om det.)

Nej du, jag har inte glömt, men eftersom du aldrig svarade på om priset var ok så trodde jag att du hade ändrat dig! :-)
Mejla din adress så postar jag boken nu i helgen.
Hej från liten ek

Lilla Eken sa...

PS. Knubbiga fina plantor du drivit fram.
Jo tack, jag känner igen eländet med kersrötter i landen. Hos oss är den numera helt omöjlig att stoppa eftersom sorkarna med sin framfart hjälper den att föröka sig med rotbitar i en aldrig tidigare skådad takt!
Ja, ja... man får rensa på så gott det går. :-)
(Det brukar ju bli fint när man är klar.. ! :-))

Annika sa...

Att rensa är ju en nödvändighet men ack så tråkig.... är rejält avis på dina fina plantor..... blir aldrig så bra här så i år blir det inget..... kanske lite luktärter.... vi får se.... köpte en del pelargonskott men de var inte så pigga på att växa hos mig så tyvärr dog en del..... vet inte om jag vattnade ihäj dom eller.... ha nu en härlig helg i din trädgård.... dom har ju lovat kanonväder.... Kram ANnika

Lillys stick o syhörna. sa...

Visst är det härligt när det
börjar växa.Klart ogräs är ju inte så kul.Fina plantor du har,tycker
också om petunia.
Ha det.
Lilian