onsdag 29 april 2009

Blommor

När jag var till stan igår köpte jag anemonknölar, jag har för mig att jag hört att man ska lägga knölarna i blöt ett dygn, så det gjorde jag och dom svällde till dubbel storlek. Jag satte dom i krukor och driver dom i växthuset, iställde för att stoppa ner i rabatten.
Vilken fin blå färg ormögat har, en verklig färgklick så här på våren.

Porslinhyacinten är en annan favorit.


Dom här tulipanerna ville inte sorken ha och det är jag glad för.



Idag gjorde jag lättvindigt för mig till middag, pyttipana med en burk med bönor i, blir kaske lite nyttigare då.




11 kommentarer:

gulle hexan sa...

goo kväll kära hönemor!
svårt att skriva till dig..men ville skriva en liten hälsning..
vad undebart lyckade fina blommor du har.
tänk! jag har åxo blå ormögon rabbat.. trodde de kallads för mormors glasögon?,...
skönt att ha lättlagat i bland..
jag fick köpa färdig fiskgatäng i dag.. kan inte använda handen.. huugaligen vad värdelöst ynklig man blir utan hand..
roligt att du blev inspererad av flätstaketet..de är lätt å roliga att göra.. å gratis åxo:)
stor kram

STENLYCKA sa...

Så underbara bilder från din trädgård! Ormöga är så underbar och sprider sig lätt. Anemoner det har jag inte satt på många år, det måste jag göra, de är ju så vackra.
Ha en jätte skön Valborg!
Många kramar

Lilla Eken sa...

Nyttig kan man inte vara jämt. (Eller kan man det?)

Allvarligt talat, hur roligt skulle det vara med mat om man inte fick laga redig husmanskost emellanåt!?
Sill med löksås, fläsk med bruna bönor, för att inte tala om fläskpannkaka...
(Och fläskpannkaka har jag inte lagat på evigheter slår det mig... undrar om inte det skulle kunna va nåt till helgen... )
/I.

Marie//Tekla Maräng sa...

Vad härlig med en pelargonia dag och vad kul att du blev av med så många. Fick Du tag i några du ville ha?
Oj vad det spirar i naturen just nu.
Trevlig Valborg Marie:)

Vardags-mirakel sa...

På tal om lättvindigt, det blev pizza här och den var absolut inte nyttig... Låter spännande med anemonerna, kram o puss! Vi kan väl ses på lördag eftermiddag...

Annika sa...

Åh vad jag önskar man hade pelargondag här med.... kan tänka mig att det var rusning till ditt bord... du har ju så mycket fina plantor.... nej fatet är av Åke Warnstad... en lokal förmåga... de har en utställning just nu med honom på Rackstad museet.... har dock ett annat lite större grönt fat signerat MA..... köpt på loppis för en tia.... kan man kalla fynd.... hoppas du hade en härlig valborgskväll.... Kram Annika

ima sa...

GOd Första Maj på dig å Dina---Ja idag så Kom Min lilla Puttin Figurinnen ut till sammans med Lilla Vatten Bubblan Våren till ära.å än snyter jag emmellanåt,, trot el ej..Men jag har börjat komma i kläderna rätt så bra Både Synål å Sax är igång så det så. Fikar ute vad kan man mer begära just Nu... Ha dte så gott å Pytten var verkligen Bra å såg fin Ut. -----Ja emmellanåt ska man ikke förta sig..ima

Vardags-mirakel sa...

Hur firade ni 1.a maj? Saknade grillningen med er, men det kommer ju fler tillfällen. Kram o puss

gulle hexan sa...

god afton kära hönemor..:)
tack TACK !!för ditt stöd å snälla kommentarer.. nu ler*jag av glädje för ni e så snälla:)
i kväll känns det faktiskt liten aning bättre.. jag kan böja fingarna mera.. svullnaden har ej gått ner, men..jag hoppas på bli bra å få styrkan igen.. för fyyy så hemskt detta var.. jag ska uppskatta min högra hand mera framöver..
hur det gick till.. var att jag rensade en större häck *tall å gran* då dena kattgalning om säkert blev skrämd.. å som då anföll. jag såg den inte seddu..
stora kram å jag önskar er alla i ditt hem en skön solig majmånad:)
kramen..

Vardags-mirakel sa...

Tack för senast, kan du skicka med pappa plantorna som jag glömde på räcket? och snödropparna...var inte dåligt att jag fick med familjen i bilen ;-D Kram o puss

Pumlans flitiga fingrar sa...

Vilka fina blommor! Här uppe är det bara krokus och snödroppar som har vaknat!
De andra kommer snart!