måndag 11 januari 2010

Varmt och gôtt.

Nu när det har varit så kallt så har vi fått elda i braskaminen, det är gjutjärn uppepå och täljsten på sidorna, så den häller värmen i flera timmar efter att man slutat elda
Jag matar fåglarna, även skator och kråkor, jag hade ett rådjur i frysen som dom fick att äta på. Nej då jag bara skojar, jag vet inte om det har blivit påkört eller det har dött själv, det låg nere i trädgårn så lilla gubben drog upp det så vi kan se vilka som kommer och äter, en dag satt det en stor örn och åt, men jag hann inte att ta kort då.

En som blev utan mat är sparvhöken, det är en rackare att ta småfåglar, men idag klarade dom sig.

Hittade en kakburk i mina album som jag inte har visat er, den har jag fått av min dôtter i present. Titta på blommorna, snart är vi där igen.



12 kommentarer:

Lillys stick o syhörna. sa...

Jättefin burk.
Jamenvisst är vi snart där. Har
börjat sätta frön.
Längtar.

gulle hexan sa...

goood morron käraste hönemor:)
så roligt att se fotos i från dig igen:) det tackar man för..
så skönt du har en braskamin oxo.
det hade jag gärna velat haft denna vintern.. men hoppas vi kan köpa en tills nästa..
jag kan tänka mig ni har det kyligt där uppåt..*burr*
veden här e strax helt slut.. det är ena stora bitar kvar nu.. som är lite svåra att klyva,, .
jag tänkt väl det..att du hadde väl ätit rådjuret själv .det e ju så gott.. men roligt ni fick se en örn.. jisstaness..:) vad mäktigt!

fin kakburk med tuppen på:)
dina hönor har det gott med så möe matningar:)om dagen..

kram kram i från mörkaste småland

ima sa...

Go morron Hönemor Ja du Vi har också Lidet av Kylan rejält i denna vinter
Några braskaminer är ikke rådligt hos oss då jag bor i lägenhet Väl Ombonad med mycke nytt Nu sist Nya moderna fönster -osv Men man ska ..ju ut.. å handla.. å annat så--Men nu har tempen gått ner bra ...-såg du återigen visar en kakburk Mycket Fin tack tack för man fick se, det var länge sen.. du syntes .. alls här..? i rutan ima

IET sa...

Oj så många fina fåglar ni har på besök. En örn till och med, det måste varit en häftig syn! De är ju så enormt stora på nära håll.

Ja tänk, snart är vi där igen - med sådder och fingrar i jorden. :-)
Kram

Vardags-mirakel sa...

Mysigt värre, och vilket kalas för fåglarna! Här värms vi upp av en riktig knähund, kram o puss!

Lilla My sa...

Så intressant att följa med fåglarna och du har ju riktigt rovfåglar på besök, intressant men det är synd om småfåglarna när dom kommer.
Kram

Pumlans flitiga fingrar sa...

ja denna vinter verkar vara en vedslukande vinter. Vi har haft rejält kallt här och då är det skönt med öppen spis, eller kamin, att elda i.
Anna-G/Pumlan

Lilla Rummet sa...

Hej Katarina!
Vilket kalas det blev för fåglarna. Kan behövas när det är så kallt ute och så mycket snö.
Jättefin burk med tupp på.
Ha en skön vecka.
Kramiz Britt

ima sa...

Små Snöar här å snålblåser,,Tack för din Kommentar Semlorna du ser på min Blogg Kostade 2 för 30 kr.å det är ej Vettigt-... men idag har Mannen vatt å Inköpt små Bullar släta å jag har grädden här.. å Mandelmassa.. så man svälter sig Ikke---Du skrev om stel .. JOJO här är en till som är stel .så man har ont då man går.å ska upp...Men det har varit Mycke värre.. Jag fortsatte att sticka på Grova sockor,i blandade mönster å Även lite färg-- Go semla på dig....ima

gulle hexan sa...

god afton kära hönemor:)
jag kan förstå verkligen! att det känns segt å jobbigt med insperation just nu.. dels så att ha värk å vara stel..ush stackars dig..:( å så allt som man matas med. ekonomiska kriser.. haiti katastrof*så jätte lessamt*,, folk som förlorar jobb..ja listan kan göras låång..
luften går ur en bara av detta tycker jag..
jag brukar försöka piggas upp med lite olika lättsamma hjärngympa spel..som finns på nätet.bla. på facebook..
stor kram..vist väntar vi på våren å frösådd:)

Inger sa...

Kul blogg du har! Fina godsaker du bakat. Tittar in igen!

Ha en trevlig kväll/Inger

LINA LUNDBERG MammaLivet på landet sa...

Oj lyckades du få en bild på sparvhögen, häftigt!